Vijenac 818 - 820

Hrvati izvan domovine

HRVATSKA GLAZBENA DIJASPORA U BAVARSKOJ PRIJESTOLNICI

Hrvatska glazbena sila u Münchenu

Piše Jana Haluza

Sprega Ivana Repušića i Vladimira Duvnjaka iznjedrila je platformu kojom su Hrvati stekli novi ugled u prijateljskoj zemlji

Hrvatska je glazbena dijaspora osobito jaka u Njemačkoj, zemlji s najvećim brojem orkestara i kazališta po glavi stanovnika. Njezin je uspjeh osobito vidljiv u Münchenu, gdje je proteklo desetljeće kao uspješan koncertni i operni dirigent djelovao Ivan Repušić. Otkako je postao šef dirigent Minhenskog radijskog orkestra, njegova je misija bila predstaviti zahtjevnoj minhenskoj publici remek-djela hrvatske glazbe. Kako je riječ o ansamblu koji djeluje unutar Bavarskog radija (BR), svaki njegov koncert snima se i/ili izravno prenosi u radijski eter, a često se i pohranjuje na albumu etikete BR-Klassik. Tako je 2019. ostvario koncertnu izvedbu Gotovčeva Ere s onoga svijeta, godinu kasnije Kuljerićev Hrvatski glagoljaški rekvijem, što je u protekloj sezoni kulminiralo dvama projektima u Prinzregententheateru: koncertnom izvedbom opere Judita Frane Paraća u prosincu, te izvedbom Hrvatske mise Borisa Papandopula u veljači, uz još jednu Paraćevu skladbu, Dona nobis pacem, te sudjelovanjem vodećega njemačkog glumca hrvatskih korijena Miroslava Nemeca u čitanju hrvatske poezije.


Crkva sv. Mihaela u Münchenu 22. lipnja 2025.

Nemjerljiv je Repušićev doprinos predstavljanju hrvatske glazbe u inozemstvu; svaka od izvedbi popraćena je radijskim emisijama, predstavljanjima, razgovorima i pojašnjenjima unutar šireg konteksta hrvatske kulture. Često u izvedbama sudjeluju i njemački pjevači, poput Zbora Bavarskog radija, učeći pritom izgovor hrvatskog jezika. Repušićeve dragocjene ideje ne bi bile moguće da ih svesrdno, financijski i moralno, ne podržava Vlada RH zalaganjem generalnog konzula u Münchenu Vladimira Duvnjaka. Njegov koncept stvaranja identiteta hrvatske kulture kroz njezinu najkvalitetniju klasičnu glazbu vrijedan je pohvale i dobar primjer za naše druge veleposlaničke i konzularne misije u svijetu.


Ravnatelj 150. Opernog festivala Vladimir Jurowski

Duvnjak koristi svaku prigodu da Hrvatsku predstavi u najljepšem svjetlu, pa je tako još svima u sjećanju svečani koncert u prestižnoj dvorani Herkules unutar palače Residenz, kada su s ciljem prikupljanja novca za pomoć Ukrajini nastupili Zbor HRT-a i Minhenski radijski orkestar uz vokalne soliste i Repušića u čast triju okruglih obljetnica: 30 godina od njemačkog priznanja Republike Hrvatske, 50 godina Stalne komisije Hrvatska‒Bavarska i 30 godina Hrvatske turističke zajednice u Münchenu. Program koncerta uravnoteženo se kretao između hrvatskih i njemačkih remek-djela, pri čemu su hrvatski interpreti pjevali njemačku glazbu i obrnuto. Na prošlom je Oktoberfestu u svečanoj povorci gradom prodefilirala i povorka Sinjskih alkara, uz veliku senzaciju i zanimanje međunarodne publike. Sprega Repušića i Duvnjaka iznjedrila je platformu kojom su Hrvati, najbrojnija nacionalna manjina u Bavarskoj, stekli novi ugled u prijateljskoj zemlji.

Pretkraj mandata u Münchenu Repušić je nanizao uspješne nastupe i u Bavarskoj državnoj operi gdje je 2022. debitirao dirigirajući Verdijevim Krabuljnim plesom, otvorivši sezonu kasnije gala koncertom Opera za sve i vrativši se ovoga svibnja pred pult te A-operne kuće u Verdijevu Don Carlosu kao adekvatna zamjena Zubinu Mehti, uz svjetske pjevačke zvijezde poput baritona Erwina Schrotta i Georgea Peteana. Sve to puno znači u zajednici čija je glazbena scena važan dio svakodnevnog života, na području gdje i mi imamo što pokazati.

Dobar primjer važnosti glazbe u minhenskom životu dogodio se krajem lipnja u golemoj crkvi Sv. Mihaela, gdje se inače vode mise na hrvatskom jeziku: minhenski je kardinal Reinhard Marx predvodio svečanu misu u čast otvorenja 150. Opernog festivala uz sudjelovanje ansambla Bavarske državne opere koji je na koru crkve pod vodstvom umjetničkog voditelja, generalnog glazbenog ravnatelja Vladimira Jurowskog, izvodio stavke Mozartove Krunidbene mise. Ta je nedjelja bila radna i za hrvatskog bas-baritona Matiju Meića koji je u predivnoj akustici starog drvenog kazališta Künstlerhaus uz suprugu, mezzosopranisticu Martinu Meneghoni, otpjevao recital Brahmsovih i Wagnerovih solo pjesama na koncertu Ljubiti, tugovati, živjeti za Wagnerovo društvo koje ih je nekoć stipendiralo. Na predstavi u matičnoj opernoj kući Gärnerplatztheateru 24. lipnja taj je vrsni umjetnik ostvario izvanrednu kreaciju Scarpije u Puccinijevoj Tosci pod vodstvom Michaela Balkea te u impresivnoj režiji, scenografiji, kostimografiji i svjetlosnim efektima koje potpisuje svestrani talijanski umjetnik Stefano Poda. U istoj kući na stalnom je angažmanu i hrvatski tenor Ivan Matteo Rašić, a donedavno je bio i dirigent Darijan Ivezić. S nestrpljenjem iščekujemo daljnje uspjehe hrvatske glazbe i glazbenika u Münchenu.

Vijenac 818 - 820

818 - 820 - 17. srpnja 2025. | Arhiva

Klikni za povratak